بازدید 6021
با تحولات منطقه و جهان

پرواز صد جنگنده چینی در نزدیکی تایوان/ اعلام موضع مقامات عراقی درباره عقب راندن تروریست‌ها از مرز ایران / برگزاری آخرین دور مذاکرات انصارالله یمن و عربستان / حمله جنگنده‌های ترکیه به مواضع پ. ک. ک در شمال عراق

پرواز صد جنگنده چینی در نزدیکی تایوان، اعلام موضع مقامات عراقی درباره عقب راندن تروریست‌ها از مرز ایران، برگزاری آخرین دور مذاکرات انصارالله یمن و عربستان،  حمله جنگنده‌های ترکیه به مواضع پ. ک. ک در شمال عراق و تبادل نامه میان سران پاکستان و طالبان برای کاهش تنش، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ 18 September 2023

پرواز ۱۰۰ جنگنده چینی در نزدیکی تایوان/ اعلام موضع مقامات عراقی درباره عقب راندن تروریست ها از مرز ایران/ برگزاری آخرین دور مذاکرات انصارالله یمن و عربستان/ حمله جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق

بین الملل تابناک: پرواز صد جنگنده چینی در نزدیکی تایوان، اعلام موضع مقامات عراقی درباره عقب راندن تروریست‌ها از مرز ایران، برگزاری آخرین دور مذاکرات انصارالله یمن و عربستان،  حمله جنگنده‌های ترکیه به مواضع پ. ک. ک در شمال عراق و تبادل نامه میان سران پاکستان و طالبان برای کاهش تنش، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

پرواز صد جنگنده چینی در نزدیکی تایوان 

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزیره تایوان، وزارت دفاع این جزیره، امروز (دوشنبه) ضمن آنکه از چین خواست تا «اقدامات مخرب و یک‌جانبه» را متوقف کند، هشدار داد که چنین رفتاری می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود.

به گزارش رویترز، چین، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و در سال‌های اخیر رزمایش‌های متعددی پیرامون این جزیره برگزار کرده است.

وزارت دفاع تایوان با اشاره به «افزایش» حضور هواپیماهای نظامی چینی در نزدیکی این جزیره، اعلام کرد که از روز یکشنبه «۱۰۳ هواپیمای نظامی چینی» را شناسایی کرده است.

نقشه فعالیت‌های چین در ۲۴ ساعت گذشته، جت‌های جنگنده‌ای را نشان می‌دهد که از خط میانی تنگه تایوان (مرز و منطقه حائل غیررسمی بین چین و تایوان) عبور کرده‌اند. سایر هواپیماها از طریق «کانال باشی» که جزیره تایوان را از فیلیپین جدا می‌کند، به سمت جنوب تایوان پرواز کردند.

وزارت دفاع تایوان همچنین در بیانیه‌ای مدعی شد: فعالیت‌های چین طی یک روز گذشته، چالش‌های جدی را برای امنیت منطقه و تنگه تایوان ایجاد کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌اش افزود: صلح و ثبات در تنگه تایوان، مسئولیت مشترکی برای همه طرف‌ها در منطقه است. آزار و اذیت مداوم از سوی ارتش کمونیست چین به راحتی می‌تواند به افزایش شدید تنش‌ها منجر شود و امنیت منطقه‌ای را بدتر کند. ما از مقامات پکن می‌خواهیم تا مسئولیت خود را در این خصوص بر عهده بگیرند و چنین اقدامات مخرب و یک‌جانبه‌ای را فورا متوقف کنند.

وزارت دفاع چین واکنش فوری به درخواست برای اظهارنظر نشان نداده است.

مقامات تایپه همچنین گفتند که چین روز یکشنبه ۲۸ هواپیمای جنگی را در اطراف تایوان به پرواز درآورد که بیشتر آن‌ها از خط میانی تنگه تایوان برای انجام ماموریت‌های «دوربرد» نامشخص عبور کردند.

اعلام موضع مقامات عراقی درباره عقب راندن تروریست ها از مرز ایران 

برخی مسئولان عراقی در اظهاراتی با تاکید بر پایبندی این کشور در اجرای توافق امنیتی با ایران اعلام کردند که بسیاری از گروه‌های کرد تجزیه‌طلب از مرزها دور و خلع سلاح شده‌اند.

تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور فرایند اعمال قانون و حاکمیت بر تمام نقاط مرزی با ایران را آغاز کرده است تا از خاک عراق برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده نشود و قانون اساسی عراق نیز بر همین مساله تاکید دارد.

وی گفت: نیروهای عراقی توانایی نظامی کنترل نوار مرزی عراق با ایران را دارند و ما هماهنگی سطح بالایی با دولت اقلیم کردستان در این زمینه داریم و عراق کامل به اجرای توافق امنیتی با ایران پایبند است و این امر به سود امنیت ملی کشورمان است.

از سوی دیگر، غیاث سورجی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد که بغداد عملا اجرای توافق امنیتی با ایران درخصوص انحلال گروه‌های کرد تجزیه‌طلب موجود در مرزهای عراق و ایران را آغاز و بسیاری از این گروه‌ها را از مرزها دور و خلع سلاح کرده است.

وی گفت: اربیل و بغداد برای اجرای توافق امنیتی با یکدیگر هماهنگی کامل دارند زیرا اجرای توافق بر عهده طرفین است و عراق پایبند به اجرای این توافق و انحلال سریع گروه‌های کرد تجزیه‌طلب است، تا از اقدامات نظامی زمین و هوایی ایران در داخل اقلیم کردستان جلوگیری کند.

سورجی خاطرنشان کرد که اگر بغداد به اجرای این توافق پایبند نباشد، ایران در مبارزه با این احزاب جدی خواهد بود.

وی در پایان گفت، در روزهای آینده، همه گروه‌های کرد تجزیه‌طلب از نوار مرزی به مناطق دیگر منتقل خواهند شد و این فرایند با نظارت سازمان ملل انجام خواهد شد، زیرا این احزاب مطابق با قوانین بین‌المللی و قوانین پناهندگی سازمان ملل در عراق حضور دارند.

اخیرا «نچیروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در یک نشست خبری گفت که «اربیل به توافق امنیتی بغداد و تهران پایبند است و توجیهی برای آغاز عملیات نظامی ایران علیه گروه‌های مخالف ایران وجود ندارد.»

بازرانی افزود: «توافق امضا شده‌ای بین عراق و ایران وجود دارد و ما در اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق پایبند به این توافق هستیم. ما اجازه نخواهیم داد خاک اقلیم کردستان عراق، منبع تهدیدی برای هر کدام از کشورهای همسایه باشد.»

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق نیز روز چهارشنبه در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود در تهران گفت: «ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند. این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق، با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود.»

او همچنین گفت: «پیاده‌سازی این توافق امنیتی دو روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند.»

روز دوشنبه، رئیس منطقه کردستان عراق نیز در دیدار با «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که اربیل به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است.

بارزانی در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران همسایه‌ای مهم برای منطقه کردستان است، گفت: «منطقه کردستان به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است و ایران مطمئن باشد که اجازه نخواهیم داد امنیت این کشور از داخل این منطقه تهدید شود.»

برگزاری آخرین دور مذاکرات انصارالله یمن و عربستان 

 روز یکشنبه، «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن، با بیان اینکه «مذاکرات صلح با عربستان سعودی آخرین دوری است که در ریاض برگزار می‌شود»، اعلام کرد که این مذاکرات «در فضایی مثبت» پیش می‌رود.

عربستان سعودی پنجشنبه گذشته اعلام کرد، از هیاتی از انصارالله دعوت کرده است تا برای تکمیل مذاکرات درباره دستیابی به آتش بس جامع در یمن و راهکار سیاسی برای پایان جنگ یمن، به این کشور سفر کند.

در آوریل گذشته، یک هیات عمانی از مذاکرات در صنعا بین انصارالله و یک هیات رسمی سعودی به ریاست «محمد الجابر» سفیر عربستان در یمن ـ که شش روز به طول انجامید ـ حمایت نمود و در مورد پرونده بشردوستانه، آتش بس در یمن و آغاز یک روند سیاسی جامع یمن گفت‌وگو کرد.

حمله جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق

منابع خبری از حملات گسترده جنگنده‌های ارتش ترکیه به مناطقی در شهرستان العمادیه در شمال اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

شبکه «رووداو» اعلام کرد، از یک هفته گذشته جنگنده‌های ترکیه به بمباران شدید مناطق مرزی شهرستان العمادیه به ویژه منطقه «سوری سکیری» در استان دهوک ادامه داده‌اند و بر خلاف دفعات قبل، عملیات بمباران شبانه روزی ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط شبکه رووداو، ترکیه در دهم سپتامبر نظامیان خود را در «سوری سکیری» مستقر کرده و به شدت این منطقه را هدف قرار می‌دهد.

برخی منابع محلی در این باره اعلام کرده‌اند که پس از مستقر شدن نظامیان ترکیه در منطقه، اوضاع بدتر شده و جنگنده‌های آنکارا مدام در آسمان منطقه در حال گشت‌زنی هستند.

ترکیه طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها مناطق مختلف استان دهوک را به بهانه مبارزه با عناصر پ.ک.ک هدف حملات خود قرار داد.

ترکیه هجدهم آوریل ۲۰۲۲، عملیات «پنجه - قفل» را علیه عناصر حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» در مناطق متینا، زاب و افشین ـ پاسیان در شمال عراق آغاز کرد. این در حالی است که بغداد این حملات را مصداق نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق دانسته و خواهان توقف حملات ترکیه شده است.

پیشتر سازمان آمریکایی CPT اعلام کرده بود، ترکیه ۶۴ مقر و مرکز نظامی در اقلیم کردستان دارد که به این ترتیب توزیع شده‌اند: ۱۴ مقر نظامی در استان اربیل، ۴۱ مقر نظامی در استان دهوک، ۱۸ مقر نظامی در زاخو.

تبادل نامه میان سران پاکستان و طالبان برای کاهش تنش 

رسانه‌های پاکستان از مبادله نامه میان نخست وزیر این کشور و نخست وزیر حکومت طالبان افغانستان با هدف تنش‌زدایی در روابط و تلاش برای ترمیم اعتماد میان دو همسایه خبر دادند.

به گزارش منابع خبری پاکستان، «انوار الحق کاکر»، نخست وزیر موقت این کشور طی نامه‌ای به «ملا محمد حسن آخوند» نخست وزیر حکومت طالبان، بر لزوم تلاش‌های هماهنگ دو کشور برای تامین منافع متقابل تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان در حالی تعهد دولت این کشور برای تقویت روابط برادرانه با افغانستان را عنوان کرد که گذرگاه مرزی دو کشور، هفته‌های اخیر به دلیل ناآرامی‌های امنیتی و وقوع چند فقره حمله تروریستی بسته شد. این گذرگاه مرزی به نام "طورخم" پس از ده روز دوباره برای تردد اتباع دو کشور و حمل و نقل تجاری گشوده شد.

منابع دیپلماتیک در پاکستان اعلام کردند: در نامه نخست وزیر این کشور به نخست وزیری حکومت طالبان افغانستان بر تقویت روابط دوجانبه در جنبه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با تمرکز قوی بر تجارت و ارتباطات منطقه‌ای برای رفاه متقابل تاکید شده است.

از زمان سقوط کابل و روی کار آمدن هیات حاکمه طالبان در افغانستان، افزایش ناآرامی‌های امنیتی در مرزهای دو کشور از جمله حملات گروه طالبان پاکستانی به یک چالش جدی در روابط دو کشور تبدیل شده است تا جایی که اسلام‌آباد اعلام کرد: از زمان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، حملات تروریستی در پاکستان به ویژه با طراحی و مدیریت طالبان پاکستانی به شدت افزایش یافته است.

هجدهم شهریور امسال دولت اسلام‌آباد در اعتراض به تحرکات عناصر تروریستی در آن سوی مرزهای خود، سرپرست سفارت افغانستان را احضار کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۳
مرگ بر روسیه
مرگ بر چین
مرگ بر کره شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
مگه پلیس آلبانی کامپیوترهای شما رو ضبط نکرد ؟
یه مشت پاتال وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
مرگ بر اربابت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
مرگ بر منافق
مرگ بر امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
هزاران میلیارد بار الهی آمیییییین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
مرگ بر آمریکا مرگ بر جنبش فواحش
دیر یا زود شاهد لشکرکشی و تجاوز نظامی چین به تایوان خواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
چینی ها که اوضاع اسفبار روسیه را دیده ام می‌ترسند و گرنه تابحال حمله کرده بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
آی کیو - تایوان مال چینه -
چی میخوری؟
انگار بگی ایران به قشم حمله کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
ای کیو تایوان مال چین بود
مثل اینکه ایران بگه بحرین مال ایرانه یا آذربایجان مال ایرانه
امپریالیسم شرق شامل چین و روسیه و کره شمالی رویای تسلط بر جهان را به گور خواهد برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
کمونیسم تفکری ورشکسته و ضد حقوق اولیه انسانها است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
بابا یه بار گفتی اون بالا دیدیم -
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
امپریالیسم غرب قبلش کل جهان رو تصرف کرده
ولی شرق در آینده غرب رو دود میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
فعلا که آمریکا چنبره زده رو دنیا مخالف هاش رو تحریم ضد بشری میکنه
آقایان بیخیال طالبان پاکستان به افغانستان رفتند و بخش بزرگی از آنها در پاکستان ماندند حالا کار بجایی رسیده که از افغانستان در خواست کمک می کنند و التماس می کنند با این همه مهاجر افغان آیا وحشت نمی کنید کم کم طالبان ایران هم تشکیل می شود بترسید از این خطر بزرگ .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
فعلا دارن دلارهای کره جنوبی را می شمارند وکیف می کنند و به خودشون و مدیریتشون می نازند
داود
| France |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
دلار نیست یورو است.
رییس اقلیم شمال عراق می گه بسیاری از گروه های تجزیه طلب خلع سلاح شده وبه دور از مناطق مرزی منتقل شده اند.باید گفت بسیاری حرف کلی وبی ربطی است.تا آخرین نفر باید خلع سلاح شده واز اقلیم خارج شوند.در غیر اینصورت در یک نقطه امن تجمع کرده وبازبر علیه ایران توطئه می کنند.یا خارج بشند یا منهدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
منفی های حامیان داخلیشان را نگاه کن موقع ننه من غریبم هم میگن ما ایرانی هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
بە همین خیال باش
تحریکات نظامی ناتو در مرزهای روسیه و تحریک مقامات کرملین و دستور پوتین برای عملیات ویژه نظامی در اوکراین، جهت نئونازی زدایی و دفاع از مرزهای سرزمینی، زنگ خطر را برای چین به صدا در آورده که نکند این بار تحریکات نظامی آمریکا در آب های شرق اسیا و انجام رزمایش های مکرر با تایوان باعث درگیری بین تایوان و چین شود و همانند بحران شرق اروپا این بار شاهد بحران دیگری در شرق آسیا باشیم.
خب طبیعی است که وقتی روسیه را مهار کردند و به سراغ چین دیگر ابر قدرت اقتصادی دنیا رفتند و چین را هم مهار کردند راحتتر می توانند همراه تروئیکا به چیاول و غارت سایر کشورها ادامه داده و به اهداف سیاسی - اقتصادی خود دست یابند.
چینی ها انگار با این هواپیماها شون بچه می ترسانند چین غیر از روسیه است حالا روسیه یک مقداری دمکراسی دارد ولی چین اگر سر جنگ شروع کر یک هفته از درون از هم می پاشد چون مردم ان در پی فرصت تازه هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار